17. júla 2020 • Správa z trhu

Tesla: Mánia alebo technologický zázrak?

Akcie Tesla pripomínajú v posledných týždňoch skôr kozmickú raketu ako automobilku. Závratnou rýchlosťou vzlietli kolmo nahor, čím urobili z firmy najhodnotnejšiu automobilku a Elona Muska katapultovali medzi 10 najbohatších ľudí sveta. Otázkou je, či sa udržia na „obežnej dráhe“ alebo dopadnú na Zem s o niečo menšou eleganciou ako nosné rakety Falcon od SpaceX.

Akcie automobilky Tesla patrili vždy k tým volatilnejším, avšak až posledné týždne ukázali ako vyzerá skutočne divoká jazda. Iba od začiatku mesiaca si pripísali viac ako 40%. Za štyri mesiace od marcového prepadu trhov vzrástla ich cena až štvornásobne. V porovnaní s úrovňami zo začiatku roka sú o 262% vyššie.

S prudko rastúcimi cenami akcií vystrelila nahor aj trhová kapitalizácia firmy. Len za posledný mesiac vzrástla o viac ako 100 mld. dolárov. Tesla tak na začiatku mesiaca preskočila Toyotu a stala sa najhodnotnejšou automobilkou sveta. Jej trhová kapitalizácia dnes presahuje 280 mld. dolárov. To znamená, že má väčšiu trhovú hodnotu ako Ford, General Motors, Fiat Chrysler, Volkswagen a BMW dokopy.

Šialený rast hodnoty firmy prirodzene prospel aj osobnému bohatstvu Elona Muska, ktorý je okrem iného najväčším akcionárom automobilky. Už začiatkom mesiaca ho katapultoval medzi 10 najbohatších ľudí sveta, pričom v závere minulého týždňa na chvíľu preskočil v rebríčku aj Warrena Buffeta. Dnes je na desiatom mieste s majetkom takmer 70 mld. USD.

Tesla vždy vyvolávala veľmi polarizované reakcie a to aj medzi investičnými profesionálmi. Platí to aj teraz. Časť investorov a analytikov nielenže považuje raketový rast z posledných týždňov za úplne odôvodnený ale dokonca tvrdí, že akcie firmy majú ešte veľký priestor na ďalší rast. Iní sú skeptickí a za rastom akcií firmy vidia iba obrovskú iracionálnu mániu, ktorá skončí veľmi zle.

Pozrime sa bližšie na hlavné argumenty oboch táborov.

Optimistický pohľad

Tesla-optimisti medzi investormi a analytikmi tvrdia, že Tesla nie je iba obyčajná automobilka ale inovatívna technologická spoločnosť, ktorá navždy zmení mobilitu a v nasledujúcich rokoch bude profitovať z revolúcie v doprave, ktorú sama spôsobila. Nie je preto nič zvláštne na tom, že trhová hodnota firmy prekonala všetky tradičné automobilky. Práve naopak, mala by ešte pokračovať v raste, aby sa priblížila najväčším technologickým firmám ako Apple, Alphabet či Microsoft, ktorých hodnota vysoko presahuje 1 000 miliárd dolárov.

Prudký rast akcií firmy pritom prišiel v správnom čase a je plne odôvodnený. Tesla totiž už od minulého roka výrazne zlepšuje svoju prevádzkovú aj finančnú efektivitu. Počty vyrobených áut rastú. Odhady na tento rok hovoria až o 500 tis. vyrobených autách, čo by bol samozrejme pre Teslu doterajší produkčný rekord.

Automobilka, ktorá bola dlhé roky v strate, navyše dosiahla čistý zisk už tri kvartály za sebou a to vrátane prvého kvartálu tohto roka, ktorý bol už poznačený vypuknutím pandémie. To by malo signalizovať dobré finančné zdravie firmy a odolnosť voči nepriaznivému vývoju externého prostredia.

Tri ziskové kvartály v rade prinášajú okrem zlepšovania finančnej situácie firmy ešte jeden bonus s potenciálne veľkým pozitívnym dopadom na cenu jej akcií. Ak by sa Tesle podarilo dosiahnuť zisk aj za druhý kvartál tohto roku, tak formálne splní všetky podmienky na zaradenie do indexu S&P 500.

V dnešnom trhovom prostredí s dominanciou pasívneho indexového investovania by zaradenie do najobchodovanejšieho akciového indexu sveta prirodzene znamenalo obrovský nárast dopytu po akciách firmy. Všetky ETF fondy naviazané na tento index by totiž po ich zaradení do indexu, museli automaticky nakupovať aj akcie Tesla. Cenu akcií by to, samozrejme, hnalo ďalej nahor.

V prospech firmy môže dokonca hrať aj súčasné ekonomické prostredie poznačené pandémiou. Tradičné automobilky, ktoré expandujú do sféry elektromobilov a sú pre Teslu konkurenčnou hrozbou, budú musieť v dôsledku finančných strát spôsobených pandémiou sekať výdavky na výskum, vývoj a expanziu do nových segmentov. To znamená, že Tesla príde o možných nebezpečných konkurentov a nič jej nebude brániť v získaní dominantnej pozície na trhu.

Navyše, vládne balíky na obnovu ekonomiky po kríze kladú vo väčšine krajín veľký dôraz na podporu „zelenej“ ekonomiky. Ide opäť o trend, z ktorého by Tesla mohla výrazne profitovať. Rastúca podpora „zelenej“ ekonomiky a „zelených“ technológií sa takisto prejavuje aj rastúcou popularitou ETF fondov zameraných na ekologické technológie a spoločensky zodpovedné investovanie (ESG). Neprekvapuje, že Tesla je zaradená prakticky do všetkých ESG a zelených indexov a tie dnes rastú ako huby do daždi. To takisto podporuje rast jej akcií.

K tomuto všetkému pridajte ešte plánovaný „Battery event“, na ktorom by mal Elon predstaviť významný pokrok v oblasti batérií a jeho nedávny výrok, že Tesla je „veľmi blízko“ k dosiahnutiu piatej, teda najvyššej úrovne autonómneho riadenia.

Z tohto pohľadu sa súčasný raketový nárast akcií firmy a entuziazmus Tesla-optimistov určite dá pochopiť. Zaujímavým paradoxom pritom je, že akciám firmy dnes pomáha aj skepticizmus tých, čo nezdieľajú tento optimistický pohľad na budúcnosť firmy. Tesla je totiž najshortovanejšou akciou sveta. Nikdy v histórii nestávkovalo na pokles nejakej akcie viac investorov. Ako však akcie firmy pokračujú v raste, straty tých, čo stávkujú na ich pokles, prudko rastú a sú nútení svoje pozície uzatvárať, teda nakupovať, čím tlačia cenu ďalej nahor.

Skeptický pohľad

Skeptikov však ani súčasný prudký rast akcií nepresvedčil. Naopak, utvrdil ich v presvedčení, že ide o bublinu nafukovanú iracionálnou mániou, ktorá praskne tak rýchlo ako sa nafúkla, keďže akcie firmy stratili akýkoľvek kontakt s realitou a ani tie najoptimistickejšie očakávania nemôžu zdôvodniť ich dnešnú cenu.

Pomer ceny akcie Tesla k zisku pripadajúcemu na jednu akciu (P/E) dnes dosahuje závratných 9 594. To znamená, že akcie firmy sa obchodujú za takmer 10 000 násobok zisku na jednu akciu. Pre porovnanie, priemerné P/E amerických automobiliek je 9,7 a európskych 7,3. Dnešná cena akcií Tesla je z tohto pohľadu úplne šialená.

Ak aj porovnáme cenu akcií s príjmami očakávanými na budúci rok, výsledné číslo je stále obrovské – 250. Prakticky všetky bežne používané ukazovatele relatívnej ceny akcií tiež ukazujú na obrovské nadhodnotenie.

Príjmy a najmä zisky firmy by tak v najbližších rokoch museli rásť neskutočným tempom, aby dnešná cena jej akcií dávala akýkoľvek ekonomický zmysel. To by pritom predpokladalo, že firma sa stane takmer absolútnym monopolom v oblasti elektromobilov a autonómnych automobilov, pričom dopyt po tomto type dopravných prostriedkov bude ďalej rásť a firma bude schopná vyrobiť dostatočné množstvo automobilov na uspokojenie dopytu.

To je samozrejme veľmi špekulatívny predpoklad. Nech sú vozidlá Tesla akokoľvek dokonalé, je vysoko nepravdepodobné, že firma nebude musieť čeliť rastúcej konkurencii a podarí sa jej po dlhšiu dobu udržať technologické prvenstvo a monopolnú pozíciu na trhu.

Navyše, súčasný pokles cien ropy spolu s poklesom životnej úrovne v dôsledku koronakrízy môže znamenať, že spotrebitelia budú stále vo veľkom preferovať tradičné automobily pred zelenými a technologicky pokročilými, ale stále pomerne drahými vozidlami. Môže sa tiež ukázať, že prípadné prvenstvo vo vývoji autonómneho riadenia nie je až takou výhodou, keďže v tejto oblasti zatiaľ chýba príslušná legislatíva a môže trvať roky, kým bude firma môcť túto technológiu vo veľkom nasadiť.

A je tu tiež otázka výrobnej kapacity. Najhodnotnejšia automobilka sveta doručila za minulý rok zákazníkom 367 200 vozidiel. V porovnaní s predchádzajúcim rokom (244 920) ide jednoznačne o zlepšenie a rast výrobnej kapacity by mal pokračovať. Tesla odhaduje, že v tomto roku doručí zákazníkom 500 000 vozidiel. Akokoľvek pekne to však môže znieť, v porovnaní s bežným objemom výroby iných automobiliek ide stále o trpasličie číslo. Napríklad Volkswagen, ktorého trhová hodnota je trikrát menšia, vyrobil za rovnaké obdobie takmer 11 miliónov vozidiel.

Ďalšie argumenty Tesla-optimistov tiež nie sú nepriestrelné. Zaradenie firmy do indexu S&P 500 má ešte ďaleko od istej veci. V prvom rade nie je vôbec jasné, či firma skutočne dosiahla za druhý kvartál zisk. Analytici očakávajú stratu 58 centov na akciu. Aj ak by však firma splnila podmienku štyroch ziskových kvartálov v rade, zaradenie do indexu nebude okamžité a dokonca nemusí vôbec nastať. Komisia rozhodujúca o zložení indexu má totiž značnú voľnosť v konaní a to, že nejaká firma spĺňa podmienky na zaradenie do indexu, ešte neznamená, že ju tam aj musí zaradiť.

Navyše, ako už bolo spomenuté, akcie firmy ťažia aj z nákupov ETF fondov kopírujúcich akciové indexy zamerané na spoločensky zodpovedné investovanie (ESG), do ktorých je dnes Tesla zaradená. Ako však bola do týchto indexov zaradená, tak isto z nich aj môže byť vyradená. V skratke ESG (Environmental, Social and Governance) je v tomto kontexte kľúčové tretie písmeno, ktoré reprezentuje súhrn nárokov na zodpovedné a transparentné riadenie firiem. Problematické vystupovanie a konanie Elona Muska sprevádzané rôznymi excesmi na hrane zákona je s týmito princípmi iba ťažko zlučiteľné. Riziko vyradenia firmy z ESG indexov tak nie je nulové, napriek jej ekologickému imidžu.

Mimochodom, Elon Musk napísal na twitteri začiatkom mája, keď sa akcie firmy obchodovali len za polovicu dnešnej ceny, že sú podľa neho príliš drahé. Spôsobil tým menší výpredaj. Čo sa stane, ak opäť prehlási niečo podobné?

Dobrá investícia?

Či už patríte ku optimistom alebo skeptikom, Tesla nie je akciou, do ktorej by bolo vhodné investovať významnejšiu časť portfólia. Teda pokiaľ od investovania očakávate skôr stabilné zhodnocovanie prostriedkov ako adrenalín.

Aj optimisti musia pripustiť, že Tesla čelí viacerým významným rizikám a jej akcie sú veľmi volatilné. Náhla zmena sentimentu, nevhodný tweet Elona Muska alebo ktorékoľvek z vyššie spomenutých rizík môžu kedykoľvek spôsobiť prudký výpredaj.

Na druhej strane, stávkovať proti Tesle takisto nemusí byť dobrý nápad. Akokoľvek môžu byť jej akcie predražené a odtrhnuté od reality, neznamená to, že nemôžu rásť ešte ďalej. Zvlášť v dnešnom trhovom prostredí deformovanom záplavou likvidity centrálnych bánk a iracionálnym správaním rastúceho segmentu tzv. Robinhood investorov. Jeden príklad za všetky – Nikola, firma, ktorá by chcela byť konkurenciou Tesla a ešte nepredala jediné auto a nezarobila ani dolár, má dnes trhovú kapitalizáciu 18,9 mld. USD.

Majte prehľad o stave svojich investícií

Prihláste sa do klientskej zóny, kde nájdete komplexný prehľad svojich investícií.

Prejsť do klientskej zóny